Vanliga frågor och svar¶
Här kan du hitta svar på vanliga frågor som kommer till Diggs kundtjänst gällande de olika problem som kan uppstå.
Observera: Digg erbjuder aldrig support för att hjälpa rätta till fel som orsakats av leverantörer eller egna lösningar. Däremot är felrapporter alltid välkomna. Kontakta då Diggs kundtjänst via e-post.
"Jag kan inte logga in"¶
När en inloggning inte fungerar så använder verksamhetens personer fel lösenord på respektive system till exempel Admin, Editera, eller Sandbox Admin. Gör då endast 1 lösenordsåterställning och låt behövd tid gå - gör inte flera lösenordsåterställningar. Bekräfta via länk i mejl och logga in med rätt lösenord. Vid problem, aktivera visning av lösenordet och kopiera det till ett textdokument som du sedan kopierar det från och klistrar in vid inloggning. Detta för att undvika stavfel och fel med skift-tangenter med mera. Felmeddelandet när du eller ditt e-postsystem redan klickat på länken ser ut som i bilden nedan.

"När jag skapar konto så står det att länken har gått ut"¶
Detta problem förekommer ofta med e-postsystemet Microsoft Outlook där leverantörens lösning klickar på alla länkar i mejl för att skanna efter phishing-försök och virus. Det innebär att den också klickar på länken för bekräftelse av lösenordsåterställning per automatik. Detta görs även om mejlet för att aktivera ändring av lösenord hamnar i Spam eller Inkorg.
"Vår organisation syns som flera stycken av samma organisation - hur gör vi för att rätta till detta?"¶
Det här behöver du rätta till i din metadatakatalog och ange rätt identifierare i varje del ni pekar på er organisation. Ta hjälp av de ansvariga i din organisation eller din systemleverantör som tagit fram er lösning. Ni behöver rätta den felaktiga utgivarens identifierare, det vill säga dubblettens identifierare. Ange samma korrekta identifierare som den korrekta utgivaren. Om det inte är ni själva som har korrekt identifierare men att någon annan använder fel identifierare för er som organisation så behöver ni kontakta denna aktör och så behöver de rätta till detta enligt instruktioner nedan.
Exempel på hur dubbletter kan uppstå¶
Om Myndigheten för digital förvaltning i vissa fall anger "Digg" och i andra fall "Myndigheten för digital förvaltning" som utgivare, kommer det att se ut som om två olika organisationer finns representerade – trots att det i själva verket är samma organisation.
Gör så här för att undvika dubbletter¶
För att säkerställa att det som tillgängliggörs från din organisation visas korrekt på Sveriges dataportal, i den nya organisationsvyn, behöver du ange en och samma utgivare när du publicerar metadata. Det innebär att din organisation behöver använda samma organisationsnummer, oavsett om ni delar med er av datamängder, datamängdsserier, specifikationer eller begreppsterminologier.
Din organisations identifierare behöver anges enligt följande format:
http://dataportal.se/organisation/SE
Exempel: För Myndigheten för digital förvaltning (Digg) ser organisationsidentifieraren ut som följer: https://dataportal.se/organisation/SE2021006883.
Mer information om hur du anger identifierare för utgivare finns att läsa på Skördningsspecifikation - Dokumentation - Utgivande organisation.
När det finns behov av att använda flera utgivare för samma organisation¶
Om du och din organisation har behov av att informera om att en specifik avdelning eller förvaltning delar med sig av datamängder finns det andra fält för att informera om det. Läs mer på DCAT-AP-SE version 3.0.1 - Andra aktörsroller.
Det här löstes i samband med nyheten på dataportal.se.
"Varför ser vi fel antal publiceringar på Dataportal.se?"¶
Det här beror på tre olika möjliga fel: 1. att din metadatakatalog inte följer skördningsspecifikationen korrekt. 2. att din organisation inte har publicerat entiteter, till exempel datamängder publikt, eller endast publicerat de internt. Det här kan bero på vilken typ av lösning din verksamhet använder. 3. att konfigurationen av er metadatakatalog inte är korrekt med till exempel underkataloger som har publiceringar som är felinställda. Se över er katalog för publiceringar och se till extern skördning är aktiverad i er lösning.
"Validatorn fungerar inte"¶
I 99% av fallen är det i själva verket fel på katalogen hos den som försöker lämna metadata till nationella dataportalen.
Validatorn fungerar och är inställd på att följa den senaste versionen av skördningsspecifikationen DCAT-AP-SE som utvecklas varje år på EU- och Sverige-nivå. Om du har en fungerande katalog så ger den återkoppling på vilka delar som inte fungerar perfekt och vad som kan bli bättre. Validatorn utvecklas kontinuerligt i takt med skördningsspecifikationen för att interoperabilitet i metadatadelning inom EU ska förbättras och fungera mellan medlemsstaterna. Därför är det extra viktigt att du har kravställt att din lösning för metadatakatalog ska följa denna rörliga specifikation. Detta gäller oavsett om det är en katalog som byggts inom verksamheten, av en extern konsult, eller av en extern leverantör. Därför kan du testa en annan katalog från en annan katalog och se om samma fel uppstår - troligtvis inte.
För den verksamhet i offentlig sektor som enkelt vill komma igång med en fungerande katalog rekommenderas den lösning som Digg erbjuder gratis som heter Delad katalog. Annars rekommenderas ni att använda en lösning som har garanterad framtidssäkrad funktionalitet att fungera med skördningsspecifikationen nu och framöver. Om en lösning byggs av anställda eller av externa konsulter behöver ni då planera in att uppdatera och underhålla lösningen kontinuerligt. Om ni tar in extern leverantör behöver ni ha ska-krav på att lösningen till 100% ska följa skördningsspecifikation som uppdateras kontinuerligt under avtalstiden.
"DCAT-AP-SE-Processor fungerar inte"¶
DCAT-AP-SE-processor är en lösning som olika organisationer i offentlig sektor har tittat på att använda för att synas på dataportal.se med sina APIer. Det är dock en ej färdigutvecklad prototyp som inte är menad för användning i produktion. Den är numera även utdaterad och följer inte nuvarande eller kommande versioner av skördningsspecifikationen. Ett förtydligande om denna lösnings status finns här.
Använd istället den gratis lösning från Digg som heter Delad katalog.
"Varför är inte skördningen uppdaterad från en natt till en annan?"¶
Problem med skördning kan ibland (sällan) förekomma nattligen. Då uppdateras ingen metadata på Dataportal.se. Kolla då fler kataloger via funktionen på admin.dataportal.se som heter Rapporter och se om skördningen har misslyckats för fler kataloger än endast din egen verksamhets. Vanligtvis är skördningen igång nästkommande natt igen.
"Länk i beskrivningsfältet i utgivare fungerar ej"¶
Skördningsspecifikationen anger inte att hyperlänkar med automatik ska fungera blandat med annan fritext i fältet "Beskrivning" eller andra metadata-fält med fritext. Dataportal.se konverterar alltså inte URLer i fritxextfält till länkar i presentationsvyn. Därför ska länkar användas i andra lämpligare fält. Det finns i skrivande stund inga planer att frångå specifikationen för detta.
"Det är fel i vår metadata som visas på dataportal.se"¶
I de allra flesta fall är det fel i metadata i verksamhetens egna lösning för metadatakatalogen. Då är det verksamheten som själva behöver göra ändringarna hemma i sin katalog.
Innan du kontaktar Digg om möjligt fel bör du testa att förhandsvisa hur verksamhetens publiceringar av metadata kan komma att se ut. Därför uppmuntras verksamheter använda testmiljön på https://sandbox.admin.dataportal.se/ och presentationsvyn kopplad till denna som finns på https://www-sandbox.dataportal.se/.