Gå till innehållet

Samarbeta med andra aktörer

Att ta fram en terminologi innebär ofta en hel del arbete av en större grupp människor. Editera möjliggör att du delar en terminologi med andra personer oberoende av vilken organisation de tillhör.

För att dela en terminologi med andra går du igenom följande steg:

  1. Se till personen har ett konto på editera.
  2. Öppna menyn på terminologin och välj delningsinställningar.
  3. Sök fram och lägg till personen.
  4. Om personen ska ha möjlighet att administrera och släppa in andra personer till terminologin ändrar du personens rättigheter genom att ändra från medlem till gruppansvarig.

Skärmdump av delningsinställningar

Roller och behörigheter i terminologi

I en viss terminologi går det att ha två olika roller. Användare kan vara Ansvarig eller Medlem. Skillnaden är:

  1. Medlem kan inte publicera terminologin, det kan bara ansvarig göra.
  2. Bara ansvariga kan släppa in ytterligare personer (som ansvariga eller medlemmar).